Tuesday, October 31, 2006

وجيه عزيز


www.wagihaziz.com
لن أتحدث عن وجيه عزيز بداياته و مشواره و أعماله فكل هذا موجود فى الموقع الخاص به ، الكلام الحقيقى هو ذلك الطريق الذى قام بشقه داخل المملكه الموسيقيه ، فوجيه عزيز من الملحنين القلائل جدا اللذين إنتبهوا إلى الحالات المزاجيه التى تتميز بها المقامات الموسيقيه و ببساطه سنحاول شرح فكرة المقام حتى يسهل الإحساس بتلك الحاله.
إذا تخيلنا أن أمامنا ألة بيانو و وجدنا الأصابع البيضاء و السوداء التى يعبر كل منها عن نغمه مختلفه و قمنا بالضغط على حرف الدو ثم عددنا سبع نغمات بداية منها فهذا هو المقام بمعنى أن المقام يبدأ من النغمه و ينتهى عند جواب نفس النغمه أى الصوت الحاد منها .
و تختلف المقامات بإختلاف الأبعاد بين السبع نغمات حيث أنه بين كل نغمه و أخرى مسافه صوتيه محدده حسب الموجات الصوتيه الصادره عن كل نغمه و فيما يلى أمثله لمقامات و أعمال فنيه من هذه المقامات للشعور بها.
*مقام العجم أو السلم الكبير
يتميز هذا المقام بالبرأه و الدفء الشعورى و من الأعمال التى تنتمى إليه
1-آه لو تعرف نجاة
2-أهواك عبد الحليم حافظ
3-ممكن محمد منير
4-ساب الجنينه للعبد لله
* مقام النهاوند أو السلم الصغير
يتميز هذا المقام بالرقه و الغموض فى أحيان كثيره و من الأعمال التى تنتمى إليه
1-دور يا زمن على الحجار
2-تخونوه عبد الحليم
3-الفرحه محمد منير
و للحديث عن المقامات بقيه فى بوستات أخرى و لكن حتى لا نخرج كثيرا عن موضوعنا فأريد الإشاره و بقوه إلى الحاله التى يستطيع وجيه عزيز إخراجها من كل مقام مع بروزتها و جعلها بمثابة فلسفه و وجهة نظر موازيه و تفوق فى بعض الأحيان وجهة نظر الشاعر و هذا واضح جدا فى أغنية ممكن لمحمد منير و خصوصا فى البدايه (أسكن بيوت الفرح .. آه ممكن ، أسكن بيوت الحزن .. لا يمكن) لاحظوا مدى التعبيريه العاليه حيث إتخذ اللحن شكل البرائه و الصدق كأنما يريد وجيه أن يقول أن هذه هى الحاله التى فطر الله عليها الإنسان ، بدأت هذه الفكره تمتد إلى فلسفة غناء و طريقه مميزه جدا فمن يسمع ألحان لوجيه بصوت أخرين لابد و أن يعرف أن هذا لحن وجيه و هذا واضح جدا فى أعماله الأخيره بداية من أغنية النهايه لفيلم هيستيريا.
فى إعتقادى أن أحمد ذكى لم يغنى بهذه الطريقه قط و هذا يتضح فى طريقة غناء أحمد ذكى فى (أنا مش عاشق ضلمه) إلى الأخر ، و دخول الكورال فى هذا الجزء بمثابة تظاهره ، كما أعتقد أن فكرة دخول الكورال فكرة وجيه عزيز و ليست فكرة عمرو أبو ذكرى عند التوزيع.
تخيلوا معى مظاهره تجوب شوارع المدن و تقول (أنا مش عاشق ضلمه) بلحنها.
و أخيرا أشير إلى الإستيعاب الكامل من قبل وجيه عزيز لكل تراثه المسيحى الغنائى و هذا واضح بشده فى أغنية (فنان فقير)، وهى من مقام الرست و هو المقام الئيس فى الموسيقى العربيه و الذى يتفرع منه مقامات كثيره تحتوى على التلات أرباع التون و قد سبق شرح فكرة التلات أرباع التون فى أول بوست فى المدونه.
فى النهايه بجد إسمعوا وجيه كويس ملحن مهم جدا و وجهة نظر غير مسبوقه فى الموسيقى العربيه.

Friday, October 20, 2006

المسحراتى .. فؤاد حداد


مسحراتى منقراتى
ليله ف حياتى
و مع السلامه
بسمع ف ودنى
حس يعاودنى
و بنتى و ابنى
مع السلامه
أنا اللى حارت
برجلى حارة
مع السلامه
مطرح ما ادوّر
ألاقى منور
عمال يشّور
مع السلامه
خالصين يا قافيه
شفتَك بعافيه
مع السلامه
من تانى أرجع
أغنى و اسجَع
تلايمنى تسمع
مع السلامه
المشى طاب لى
و الدق على طبلى
ناس كانوا قبلى
قالوا ف الأمثال
الرجل تدب
مطرح ما تحب
و انا صنعتى مسحراتى
ف البلد جوال
حبيت و دبيت
كما العاشق
ليالى طوال
و كل شبر و حته من بلدى
حته من كَبَدى
حته من موال
رمضان مخلَف هلال و هلال مخلّف عيد
خلّف بنيه و صبى
خلّف أمل و سعيد
و انا طبلتى تغنى غنوه
و تحكى حدوته
بالسمن ملتوته
و نرجع تانى نقول و نعيد
رمضان مخلّف هلال و هلال مخلّف عيد
***************
***************
كل سنه و انتوا طيبين

Sunday, October 15, 2006

صدقونى مش مهم

فى البدايه البوست ده ماكانش فى الحسبان خالص بس اللى حصل يوم الجمعه كان لازم يتوضح و لو أنا غلطان فى حاجه ياريت تقولوا لى ،اللى حصل إن عبده الزراع الشاعر و اللى كان بيدير الندوه قبل حضور الشاعر أحمد عبد المعطى حجازى كان زى النسمه مدينى و قتى و كنت بغنى أكتر من غنوه فى الفقره الواحده و بجد كنت مبسوط قوى لوجود أبو الفتوح لأنه كمان كان هايشاركنى فى فقره من الفقرات و بصراحه كده كنت أنا و أبو الفتوح و على عبد العزيز بنحلم باليوم ده و لكن اللى حصل بعد حضور الشاعر المبجل المحترم أحمد عبد المعطى حجازى تحول عبده الزراع إلى كائن جبلى غبى ، بدأت لهجته تتغير فى الكلام معايا ، بدأ يخلى شعرا يقولوا أكتر من نص و نصين لأن حجازى عايز كده حتى البراشوت زهره العطار خلاها تغنى غنوتين ف أول فقره و خلاها تغنى تانى علشان من حول حجازى عايزين كده و الجميل إن كل ده حصل بعد ما قال لى مافيش حاجه بمزاجك أنا اللى بدير الندوه ، نسيت أقول لكم إن زهره كانت ضيفه زيها زى أى حد و الغريبه إن يوم 11 إستأذنت منى أما يوم الجمعه لقيت عبده هو اللى بيقول لى فحسيت إن إحترام حجازى بقى على حسابى و الغريب إنى لما كلمت الشاعر عزت إبراهيم و هو المسؤل عن واحة الشعراء كلها قال لى بالنص " ما تلومش عبد الزراع ف يوم جاى فيه حجازى لأن لو حجازى زعل تانى يوم هنلاقى الوزير على دماغنا"
حقيقى ماعرفتش أقول له إيه ، بدأت أحس إن نزولى جه فى الوقت المناسب لأنى حسيت بإهانه كبيره قوى لكرامتى ، يمكن أكون غلطان بس أنا شوفتها كده ، لو كنت إتكلمت فى الميك أو أعلنت عن موقفى بشكل وحش كانت الناس العاديه هاتاخد منى موقف ، الناس مالهاش إلا اللى فى الظاهر ، مين المغنى ده اللى جى يغنى بزعيقه؟ بس صدقونى ده مش مهم المهم و اللى زعلنى كان نفسى أبسط كل الناس اللى جولى و اللى ماكانوش يعرفونى و اللى كان نفسى يعرفونى فى ظرف أحلى من كده ، و اللى زعلنى كمان نظرة عتاب من ساسو و هى بتقولى "ينفع تنزل و تسيب حفلتك
أنا ما زعلتش منها أنا زعلت من الموقف كله على بعضه ، الجميل إن ربنا ألهمنى بسرعه و بمساعدة أبو الفتوح إن اللى لازم يحصل حاجه من الإتنين
يا اللى متضايقين عشانى يعملوا شكل إحتجاجى أمام القائمين على الندوه أو نعمل ندوتنا بره على باب الواحه و الجميل إن التانيه حصلت و بسرعه ، مش قادر أقول لكم كنت حاسس بإيه و انا بغنى ف وسطكم ، بغنى قدام أجمل تلات قمرات ممكن أى إنسان يعرفهم فى الدنيا : صفاء و شرين و مروه و أجمل شمس ممكن الواحد يعرفها : الواد آدم و شوية النجوم اللى كانوا معاه ، صدقونى الشمس ليها نجوم زى القمر بالظبط
بجد مش عارف أقول عليكوا إيه ، و الله مانا لاقى كلام أقوله إنما بالتأكيد أنتوا أكتر من الأصدقاء بشويه حتى دعاء غريب لقيتها بعتالى أم أحمد زميلتنا فى المدونه اللى جنبى بس مع الأسف جت و البراشوت بيغنى
الجميل و تقدروا تعتبروا ده خبر إمبارح بس كلمت آدم و بدأنا نتفق على حفله فى ساقية الصاوى قريب جدا إن شاء الله بعيد عن كل الضغوط و كل القرف و كل التملق و كل النفاق
خليكوا دايما جنبى ، مش عايز أنسى أشكر صفاء أو أختى صفاء للمره التالته و الرابعه و الخامسه على المجهود اللى عملته معايا فى الحفلات دى
بحبكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووا
آه قبل مانسى الواد أبو الفتوح كان عايز يقول حاجه .. قول يا عم
معاكوا أبو الفتوح
الفنان أهم حاجه عنده كرامته ، يمكن يكون اللى حصل يبان دفاع سلبى عن الكرامه بس أنا ماكنتش عارف إزاى هيثم هايقعد باقى الحفله على المسرح من غير ما يفتح بوقه و بعدين الدفاع الإيجابى جاى فى السكه
صفاء .. ليه عندك علبة كانز و هاشربها يعنى هاشربها
شرين و مروه نورتونى
آدم بحبك
كان نفسى قوى قوى قوى أطلع كل اللى عندى و أقرب منكوا أكتر و اكتر بس .. و لا بس و لا حاجه كله جاى
و بإذن الله هانعمل حافله جامده جداااااااااا
كتبتلكوا كل اللى عايز أقوله ف قصيده على مدونتى
و أحلى سلاااااااااااااااااااااااااااام